Förra gången det begav sig, 2018, deltog flera av våra medlemmar för första gången i detta nationella arrangemang.

Även år 2020 ville vi sätta Falköping-Tidaholm på trädgårdskartan.

2018 ordnade vi en studiecirkel för den som redan bestämt sig för att öppna sin trädgård eller funderade på att göra det. Vi gick igenom en massa saker som kan vara bra att tänka på, bland annat att ordna eller skylta till parkeringsplatser i närheten, och att se till att få tid att äta något under dagen. Vi hade det trevligt på cirkeln och besökte allas trädgårdar tillsammans. Inte alla som deltog i cirkeln öppnade sedan under Tusen Trädgårdar, men många gjorde det.

Vi gjorde också vår egen lilla folder där vi beskrev de lokala trädgårdarna. Med den ville vi visa vilken mångfald vi har här på Falbygden. Tillsammans kunde vi då göra reklam för varandra! Det är större chans att folk väljer vårt område om det finns mycket att se i samma trakt.

I början av 2020 planerade vi får något liknande igen, men då kom ju Corona-smittan. Så av alla planer blev det mest en mejlkonversation och en massa telefonsamtal. Men det är inte det sämsta. Vi lärde känna flera nya trädgårdar och trädgårdsägare. Till slut kunde vi samla fem trädgårdar i vår nya folder.

Vill du vara med nästa gång?

Här är några lokala röster från dem som deltog 2018:

Först var det pirrigt – min trädgård är väl inget särskilt, vad har jag att visa? Men sen kom det nästan 100 personer och alla sa att jag hade det så fint! Det var knappt att jag kunde somna sen på kvällen, så roligt hade det varit! Som ett lyckorus!

Jag hade gjort en massa förberedelser, inte bara rensning i trädgården, utan satt ut skyltar med växternas namn, bakat till fika och tänkt ut en slinga som folk kunde gå för att få se allt. Sen var det så tyst på morgonen innan det skulle börja och jag tänkte att det kommer nog ingen! Men precis på klockslaget kom det som en karavan av bilar på vägen och det slutande inte förrän det stängde.

Jag var rädd att alla mina växter skulle bli helt nertrampade, för jag har ju en väldigt liten tomt. Var skulle folk få plats att gå om det kom många? Men efteråt såg jag inte en enda planta som blivit skadad, så de måste ha varit väldigt försiktiga och bara gått på stigarna och plattorna som finns.

Det roligaste var att det kom så många grannar och en del andra personer som jag inte har träffat på länge. Dom hade inte känt till att jag gillade min trädgård så mycket så nu när de såg att jag skulle vara med ville de gärna komma och titta och träffas.

Det enda som var jobbigt var att jag inte hann med att äta något på hela dagen. Alla ville ju veta om olika växter och om hur jag gjort olika delar av trädgården, och det var så roligt att prata med dem så jag glömde helt bort maten fast jag hade gjort i ordning något som inte behövde tillagas. Nästa gång ska jag ha med någon som kan byta av mig en stund.

Mötena med alla andra trädgårdsmänniskor som kom gav mig så mycket energi och nya idéer – man blir ju hemmablind när man bara går där och påtar. Dom pratade om saker som jag aldrig har tänkt på och gav komplimanger för allt möjligt.

Jag hade en massa plantor som jag hade krukat upp när jag delade mina perenner i våras, och de gick åt som smör i solsken! Jag tog inte många kronor, utan bara så att det täckte kostnaden för krukan, men det kändes bra att inte bara slänga de små liven. Och det var ju väldigt bra att jag kunde visa moderplantan när nån undrade hur plantan i krukan skulle bli som fullt utvuxen.