Den 18 augusti, kl. 10-14, firade vi Den Stora Trädgårdsdagen på Stora Torget i Falköping. Alla trädgårdsintresserade överallt var välkomna dit.

Det här var det vi erbjöd 2018:
Växtmarknad med färska grönsaker och konsthantverk
Miniseminarier
Vinstchans för medlemmar i trädgårdsföreningar, biljetter till Cancergalan på kvällen samma dag

Program miniseminarier
10.30  Liveinspelning av vårt odlingsprogram som sänds i Falköpings Närradio
med Lena Gustavsson och Maria Wetterström Stålarm

11.00  Hur du själv odlar friska och goda grönsaker
med Maria Wardin

11.30  Information om vinstchans (biljetter till Cancergalan)

12.00  Vågar du öppna din trädgård för allmänheten och vad ska du då tänka på?
med Kristina Lindström och Ulla Lennartsson som deltog i Tusen Trädgårdar 2018

12.30  Gjuta trädgårdsdekorationer
med Yvonne Klasson

13.00  Skaffa bin – från noll till en hel kupa!
med Maria Wetterström Stålarm

13.30  Trädgårdsdesign i stora drag på drygt en kvart
med Kristina Lindström/Kikongo Design AB

Växt- och konsthantverksmarknad
Så här framåt hösten är det andra plantor som blommar än de som ser fina ut på vårens växtmarknader. Vi vill därför gärna ge dessa plantor chansen att bli en uppskattad del i någon annans trädgård. Alla växter är närodlade i våra medlemmars trädgårdar och man kan därför vara säker på att de trivs bra i Skaraborg och på angränsande orter.

Ing-Britt Daag hade med sig sina uppskattade tygpåsar i olika mönster. Vi kunde också erbjuda ett efterlängtat tillfälle att se och handla konsthantverk från Ann Westerlunds kreativa verkstad i Stenstorp! Mer information om Anns verksamhet finns här: http://westerlundkonsthantverk.se.

Har du något att sälja? Har du plantor eller något annat trädgårdsrelaterat som du vill sälja och är du medlem i någon av alla trädgårdsföreningar som vi har i Skaraborg och strax utanför? (Det gäller också Skaraborgs- och Älvsborgskretsen av Trädgårdsamatörerna och Åsarps Trädgårdsförening). Då är du välkommen att delta –  men du får vänta till nästa år! Nu har vi redan fyllt de tillgängliga platserna för året. Mejla gärna lena308(at)gmail.com och berätta att du är intresserad i alla fall. Du är mycket välkommen!

Vinstchans – Cancergalan
När vi hade packat ihop och kvällen närmade sig gick den stora Cancergalan av stapeln på Folkets Hus i Falköping. Vi erbjöd chansen att göra detta till en heldag i Falköping, med blommor och trädgård på förmiddagen och musik och gala på eftermiddagen/kvällen.

De som kom till oss på Torget den 18.e, senast kl. 12, och skrev upp sig på vår lottlista, samt besvarade en (förhoppningsvis) lätt fråga deltog i lotteriet där två fribiljetter till Cancergalan var vinsten. Man behövde också vara medlem i någon trädgårdsförening, och behövde ha med sitt medlemskort.

Här finns mer information om artister och annat: http://cancergala.se/cancergala-2018/.

Malta-Johannas marknad
Den Stora Trädgårdsdagen är en del av Malta-Johannas marknad, som handlar om det goda livet i Falköping, med närproducerad mat och hantverk. Mer information finns här: https://www.facebook.com/MaltaJohannaMarknad/.

Hur blir det i framtiden?
Vi planerar att återkomma med Den Stora Trädgårdsdagen varje år på hösten. Vi vill samla alla trädgårdsintresserade och medlemmar från alla trädgårdsföreningar av olika slag i vårt område till en gemensam träff där det finns möjlighet att fynda närodlade plantor och annat trevligt. Kortare föredrag är också en stående punkt. I år har det varit torrare än vanligt och några påtänkta punkter har tyvärr fått strykas. Vi hoppas på ett större arrangemang nästa år.

Samarrangör för Den Stora Trädgårdsdagen är Studieförbundet Vuxenskolan Östra Skaraborg.